maandag 4 mei 2015

Moestuin maandag (1)



Sinds dochterlief zelf eet ben ik me nog bewuster van wat we in huis halen. Het valt mij en ook manlief op dat er toch wel heel veel rommel in ons eten zit. Jammer, heel jammer. Maar wat is er dan beter en leuker dan daar zelf iets aan doen!

Wij hebben flink wat tuin dus er kon wel een hoekje opgeofferd worden voor wat eigen groen. (lees wel, ik ben iemand die zo’n beetje alle wat groen is alleen al bij aanblik laat afsterven tot compost dus het is echt een heel avontuur).
In februari ben ik begonnen met het zaaien van mijn eigen groente en fruit. Wat tomaten, aardbeien, paprika’s en munt (wie houd er niet van verse munt thee?!) en wat zonnebloemen, ( niet om op te eten maar gewoon omdat ik die leuk vind). Vlak daarna kregen we ook nog een hele lading AH moestuintjes.

Vol goede moed maar zonder groene vingers begon ons moestuin avontuur. Om een lang verhaal kort te maken. Er ontstond een ware schimmel kolonie…. Er is niet veel terecht gekomen van mijn zelf gezaaide plantjes. De enige die het wel hebben overleefd zijn de zonnebloemen, die groeide als kool en moesten al vrij snel in een grotere pot en de tomaatjes. Zowel de pomodori als de trotstomaten deden het goed. Al sneuvelde er helaas een aantal trostomaten tijdens het verpoten. Geen idee wat er mis is gegaan, waarschijnlijk te weinig tegen ze gepraat.

Afgelopen weekend heb ik 3 tomaten plantjes in de volle grond gezet (ja ik weet dat de ijsheiligen nog niet voorbij zijn maar het groeide allemaal zo hard dat we een soort bos in de vensterbank kregen...) Na het verplanten stonden ze er treurig bij, hangende slappe blaadjes. Maar nu 2 dagen later staan ze lekker te wapperen in de wind en te genieten van het zonnetje.

Ik kon het echter niet verkroppen dat mijn andere oogst zo mislukt was. Dus wat courgette, aardbei, munt en frambozen plantjes gehaald. Benieuwd of dat wel wat word.

Ik houd jullie de komende weken op de hoogte van mijn moestuintje en het al dan niet ontstaan van iets van groene vingers (de laatste keer dat ik een poging tot moestuin deed zo’n 7 jaar geleden had ik radijsjes ter grote van rodekool en sla tot aan de dakgoot... )

Er is trouwens wel iets gelukt! Ik heb van het weekend de eerste radijsjes geoogst. Dit keer niet zo groot als rode kool. Meer als kleine druifjes… Daar is dus ook nog wel wat werk aan de winkel. Ben benieuwd hoe de volgende lading eruit komt.






To be continued.

Suzan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten