zaterdag 10 oktober 2015

Zindelijke zaterdag voor luierkindjes


 Dochterlief is 15 maanden. Niet echt de gemiddelde leeftijd om aan zindelijkheidstraining te beginnen. Punt 1, vanaf nu noemen we het geen zindelijkheidstraining meer (ze is geen dressuurpaardje wat ik klaarstoom voor een grote wedstrijd) punt 2, is er eigenlijk wel een gemiddelde leeftijd?


Er bestaat BZC (iets waar we achter kwamen toen Amanda een boek uit de bieb mee naar huis nam waar dit in werd beschreven, ipv een "gewoon" zindelijkheidsboek). BZC staat voor Baby Zindelijkheids Communicatie. Een theorie die er van uit gaat dat babys zindelijk geboren worden. En als je maar goed op de signalen let kan je kindje vanaf dag 1 op het toilet. Iets wat ik niet heb uitgeprobeerd maar wat wel gelijk mijn interesse had. Want is dat zo? Als ik mensen die BZC toepassen mag geloven dan kan ik volmondig JA zeggen. Ik heb zelf echter geen ervaring hier mee dus het antwoord zal ergens in het midden liggen.

Dan zijn er nog wat theorieën, algemeen gangbare, die aangeven dat kindjes tussen de 2 en 3.5 "rijp" zijn. Dan kan de blaas het lang genoeg vol houden, dan kunnen de hersenen het goed aangeven. Tsja... Ik vind dat bijzonder aangezien de gemiddelde leeftijd waarop kindjes zindelijk worden steeds hoger wordt.
Werkten onze hersenen zo'n 30 jaar geleden dan anders? Hadden we een blaas met meer inhoud? Of werden we vroeger dan zo gedrild?

Ik weet het niet. Ik heb echt geen idee ik kan alleen maar vertellen hoe wij het doen.

Dochterlief heeft een bijzondere voorliefde voor het toilet.
Ik moet deze zin eigenlijk anders beginnen. Ik neem dochterlief al sinds zij een aantal weken oud is mee naar het toilet. Als ze sliep in een draagdoek ging ik niet met een volle blaas zitten wachten tot ze wakker werd. En ik ging haar ook niet wakker maken dus ging ze mee. Toen dochterlief mobiel werd kroop ze mij overal achterna, zo ook naar het toilet.
Over het algemeen is mijn toilet een verlengde van haar speelgoed kast. Er liggen vaak autotjes, stukken duplo en wat boekjes (Ik heb gonnie en gijsje, raad eens hoeveel ik van je hou en elk ander boek wat die week favoriet is al zo'n 100 keer gelezen op dat kleine kamertje ;) ). Naast deze fantastische extra speelkamer is dochterlief ook erg gefascineerd van wat er allemaal gebeurd als je op de wc zit. Zo worden de wc rollen met enige regelmaat tot op het laatste blaadje afgerold, worden lege wc rollen uit het prullenbakje gevist en hoort doortrekken er echt bij. Het is voor haar dus eigenlijk de normaalste zaak van de wereld. En in feite is dat natuurlijk ook gewoon zo. Iedereen gaat naar de wc, ja ja zelfs de koningin ;). En zolang wij het als de normaalste zaak van de wereld beschouwen zal dit ook zo blijven. Noem het beestje bij de naam en er is niks raars aan!

Nou weet ik van dochterlief dat ze 's ochtends vroeg als ze net wakker is een grote plas doet (lees enorme, Atlantische oceaan achtige hoeveelheid).
Met al bovenstaande informatie in mijn achterhoofd leek het mij interessant om te kijken wat er zou gebeuren als ik haar op het toilet zou zetten.
(voor alle mama's die dit ook interessant lijkt, koop eerst een wc bril verkleiner, dat gebungel met een kind boven de wc pot is echt ontzettend niet praktisch!).

En zowaar sinds zo'n week of 3 doet dochterlief met regelmaat haar ochtendplas op het toilet. De eerste week was ik soms te laat (of te lui... ) maar op dit moment is het zelfs zo dat ze 's ochtends bij het ontwaken wijst naar de deur waarop ik vraag wil je naar de wc. Ze klimt uit bed en loopt naar de wc. Allereerst worden dan alle prinsessen op haar bril aangewezen en benoemd (ik ben samen met dochterlief een wc bril verkleiner gaan kopen, ze kon kiezen uit roze, roze of roze, waarbij de keuze viel op het roze exemplaar met prinsessen) waarna het grote plassen kan beginnen. Ondertussen word de wc rol afgerold en na afloop word er op de knop gedrukt.

Ik heb geen idee wat dit ons verder gaat brengen. Ik heb niet de illusie dat ze over een maand zindelijk is maar ik vindt het uiterst interessant om haar interesse te zien groeien.

Suzan.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten